Fotografia produktowa jest jedną z najdroższych dziedzin fotografii. Aby oddać cechy produktu i martwej natury potrzebujesz profesjonalnego sprzętu, a co za tym idzie musisz w niego zainwestować sporą sumę pieniędzy.
Jakie oświetlenie do zdjęć produktowych?
Poniżej wymieniamy co musisz wziąć pod uwagę wybierając oświetlenie studyjne dedykowane do dziedziny fotografii jaką jest fotografia produktowa:
- Spójność kolorów
- Konsystencja mocy
- Zdalna kontrola zasilania
Spójność kolorów jako podstawowy parametr przy fotografii produktowej
Najważniejsza jest spójność kolorów. Jeśli wykonujesz zlecenie polegające na wykonaniu zdjęć reklamowych dla dużych marek lub reprodukcji dzieła sztuki niezbędna jest spójność kolorów. Będziesz zaskoczony, gdy zobaczysz, jak niektóre lampy błyskowe mają niestabilną temperaturę barwową, mającą rozbieżność do 900 kelwinów pomiędzy wyzwoleniami. Aby uzyskać spójny obraz pod względem kolorystycznym nie może dochodzić do dużych wahań temperatury barwowej.
Spójność mocy lamp błyskowych
Kolejnym ważnym elementem jest spójność mocy lamp błyskowych. Pewnie zastanawiasz się dlaczego spójność mocy ma tak duże znaczenie. Istnieje jeden ważny powód. Jest nim korzystanie z techniki focus stacking polegającej na łączeniu wielu zdjęć w jedno, co pozwala mieć pełną kontrolę nad głębią ostrości. Ta technika jest niezbędna np. w przypadku zdjęć biżuterii gdzie głębia ostrości nawet przy maksymalnie przymkniętej przysłonie jest zbyt płytka by cały produkt był ostry. Jeśli podczas łączenia wielu zdjęć w jedno jedna z warstw będzie miała inną ekspozycję w stosunku do pozostałych może okazać się bezużyteczna co doprowadzi do konieczności wykonania zdjęć ponownie.
Bardzo ważnym elementem jest też możliwość regulowania mocy lampy w skokach co jedną dziesiątą co prawda jest możliwość odsunięcia bądź przybliżenia źródła światła, lecz ta technika ma sporo wad. Nie chcielibyśmy utracić punktów światła, które starannie umieszczałeś na przedmiocie w konkretnym miejscu by podkreślić np. diament w pierścionku. Precyzyjna regulacja mocy lampy w skokach jest w tym przypadku ogromnym plusem, dzięki któremu możemy zaoszczędzić sporo czasu.
Zdalna kontrola zasilania lamp
Ostatnim ważnym elementem jest zdalna kontrola mocy lampy. Nie jest to absolutnie koniecznym wymogiem podczas zakupu, ale może nam to być w znacznym stopniu przydatne. Wyobraź sobie sytuacje, gdy oświetlasz przedmiot sześcioma lampami i każda z nich ustawiona jest bardzo blisko siebie do tego kilka statywów z modyfikatorami światła i innymi akcesoriami, które utrudniają bezpośredni dostęp do potencjometrów z regulacją mocy lamp/. Nie chcielibyśmy przesunąć żadnego z starannie ustawionego źródła światła.
Zdalne sterowanie jest wówczas najlepszym rozwiązaniem. Nie musimy odchodzić od aparatu by dokonać korekt mocy oświetlenia.
Elinchrom BRX jako polecana lampa dla fotografii produktowej
Dlaczego ją polecamy? Ponieważ pozwala na zdalne sterowanie wykorzystując odbiornik RX, można nią sterować z poziomu komputera. Posiada bardzo dużą powtarzalność błysków oraz spójność temperatury barwowej.
Lampy do fotografii o krótkim czasie błysku
Lampą, którą my polecamy jest Profoto D2 500. Wspiera ona tryb TTLi HSS, pozwala wyzwolić pełną moc błysku przy użyciu czasu 1/8000 sekundy. bardzo krótki czas ładowania umożliwia wykonanie nawet 20 błysków na sekundę